Úvod
Kapitánské kurzy
Dárkové poukazy
Testy online
Novinky
Kontakt
Test způsobilosti online
Způsobilost C - moře
Způsobilost M - vůdce malého plavidla
Způsobilost S - plachty
Při plavbě lodí v podmínkách snížené viditelnosti musí:
tyto lodě dodržovat podmínky pro zákaz plavby v době mezi západem a východem slunce
plavidlo bezpodmínečně vypnout chod motorů
každé plavidlo pečlivě dbát na převažující podmínky a okolnosti snížené viditelnosti
Každá loď, která je podle mezinárodních pravidel pro zabránění srážkám na moři povinna uvolnit cestu druhé lodi, musí, pokud je to možné:
provést včasnou a rozhodnou akci k bezpečnému minutí lodi
změnit směr plavby vpravo tak, aby míjela druhou loď po levé straně
včas oznámit svůj manévr zvukovým signálem
Nebezpečí srážky musí být pokládáno za jisté:
mění-li se výrazně náměr na jakékoli plavidlo před traversem
nemění-li se výrazně náměr na přibližující se plavidlo
mění-li se výrazně náměr na přibližující se plavidlo
Ve středu anticyklóny je tlak:
minimální
maximální
bez tlaku
Útvar znázorněný na synoptické mapě zobrazuje:
tlakovou výši
hřeben vysokého tlaku
tlakovou níži
Načíst novou sadu otázek
Zvukový signál "1 krátký zvuk" znamená
pozor
pozor pluji doprava
ukončil jsem plavbu
Normální klidová dechová frekvence dospělého je:
12 – 15 za minutu
30 – 40 za minutu
4 – 6 za minutu
Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby na plavidle:
byla během pohybu plavidla na přídi vztyčena státní vlajka České republiky
byla za plavby na zádi plavidla vztyčena státní vlajka České republiky
byla v provozu plavidla na palubě vztyčena státní vlajka České republiky a vlajka státu, kterým plavidlo proplouvá
Tento signální znak (tabule) znamená:
břehová přípojka elektrického napětí
elektrické vedení přes vodní cestu
zóna častých atmosférických poruch – možné výpadky rádiového spojení
Při krvácení z nosu:
umístíme postiženého do polohy vsedě s lehce předkloněnou hlavou, na zátylek přikládáme studené obklady, palcem a ukazovákem stiskneme nosní křídla a počkáme několik minut. Pokud se krvácení ani po opakovaných pokusech nezastaví nebo se dokonce zvětšuje,
umístíme postiženého do polohy na zádech se zvednutýma nohama, přivoláme záchrannou službu
umístíme postiženého do polohy vsedě, zakloníme hlavu, podáme větší množství horkých tekutin
Načíst novou sadu otázek
Konstrukční rychlost plachetnice je přímo úměrná:
štíhlostnímu poměru (poměru délky a šířky trupu na vodorysce)
ploše laterálu
jejímu výtlaku
Má-li loď při jízdě proti větru dosáhnout většího stoupání, je třeba:
více vychýlit kormidlo
vypustit jezdec na otěžovém vozíku k boku
přitáhnout jezdec na otěžovém vozíku do návětří a přitáhnout kosatku
Kokpit je:
prostor pro posádku ovládající plachetnici
odklápěcí vodotěsný kryt na přídi
kulaté vodotěsné lodní okno se šroubovým závěrem
Kiking zajišťuje:
zajištění polohy otěže hlavní plachty
polohu kosatky
možnost přitažení ráhna směrem k palubě za účelem ovlivnění zploštění plachty
Obrat po větru (tzv. halsa) je manévr:
prováděný při skasané hlavně plachtě využitím kosatky k obratu
prováděný tak, že příď lodě se stáčí po větru a v okamžiku, kdy loď stojí zádí proti větru, se přehodí ráhno na druhý bok a obrat se dokončí
prováděný pouze pomocí hlavní plachty při spuštěné kosatce
Načíst novou sadu otázek