Úvod
Kapitánské kurzy
Dárkové poukazy
Testy online
Novinky
Kontakt
Test způsobilosti online
Způsobilost C - moře
Způsobilost M - vůdce malého plavidla
Způsobilost S - plachty
Loď bude považována za předjíždějící, přibližuje-li se k druhé lodi:
za směru, který je víc, než 22,5 stupně před traversem
z traversu pravého nebo levého boku
ze směru, který je víc, než 22,5 stupně za traversem
Rychlost větru 6°Bft je asi:
18 uzlů (9 m/s)
30 uzlů (15 m/s)
24 uzle (12 m/s)
Bezpečnostní pásy na lodi při plavbě do 1 námořní míle od břehu:
nejsou vyžadovány
se vyžadují v počtu jeden kus na plavidle
se vyžadují v počtu odpovídajícím polovině osob na plavidle
Loď plující úzkým průplavem se musí držet:
strany dráhy, která leží na straně jejího pravoboku
mimo plavební dráhu
strany dráhy, která leží na straně jejího levoboku
Měřítko mapy 1 : 100 000 znamená, že 1 cm na mapě odpovídá:
1 km ve skutečnosti
100 m ve skutečnosti
10 km ve skutečnosti
Načíst novou sadu otázek
Na vodní cestě nebo v její blízkosti je zakázáno umísťovat předměty:
které mohou z dálky připomínat siluetu plavidla
které jsou obtížně odstranitelné
které jsou zaměnitelné s plavebním značením
Nejvyšší povolené hodnoty délky a šířky plavidla a sestavy plavidel pro jednotlivé úseky vodní cesty jsou uvedeny:
v příloze k vyhlášce o pravidlech plavebního provozu
v zákonu o vnitrozemské plavbě
ve vyhlášce o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí
Tato signalizační světla nese:
vlečené plavidlo přepravující nebezpečný náklad
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost
převozní loď, která nepluje volně
Tento signální znak (tabule) znamená:
křížení vodní cesty vzdušným kabelem
místo doporučené pro obrat
místo určené pro nástup a výstup - přístaviště
V úsecích vodních cest, kde je stání na kotvě zakázáno signálním znakem zákaz kotvení:
nesmějí plavidla kotvit na té straně vodní cesty, na které je tento znak umístěn
nesmějí plavidla kotvit ani na protilehlé straně, než je tento znak umístěn
mohou plavidla zakotvit teprve po té, kdy rychlost plavby byla znatelně zpomalena zpětným chodem strojního pohonu
Načíst novou sadu otázek
Při plavbě na silný zadní vítr je vhodné pro bezpečné vedení lodě:
povolit maximálně hlavní plachtu
převést loď na mírně zadoboční kurz plavby
zasednout loď víc vpředu
Výhodou ocelové konstrukce trupu plachetnice je především:
vysoká rychlost plavby
nízké náklady na údržbu
vysoká pevnost
Zdánlivý vítr je:
vítr, jehož skutečný směr je vychýlen nakloněným lodním trupem
protivítr, vznikající v přestávkách silných větrných poryvů
výsledný vítr, složený ze skutečného větru a vlastního větru (jako důsledku pohybu plachetnice vpřed)
Výraz trimování plachet se používá:
pro impregnaci plachet proti hnilobě
pro zmenšování plochy plachet při silném větru
pro správné nastavení a seřízení plachet
Spinaker se používá:
při kasání plachet
hlavně při jízdě po větru nebo na zadobočním větru, méně na boční vítr
jako samočinná klema pro fixování otěží v požadované poloze
Načíst novou sadu otázek