Společnost Gladius

Provozovatel Gladius s.r.o. zahrnuje více plavidel, které jsou v konsorciu několika společností (Gladius s.r.o., Gladius II s.r.o., HVH Praha s.r.o.)  

Lodě Gladius, Orca, Taurus, Elbis, Tomáš Baťa, Runy

Mezi první plavidlo, se kterým tato společnost začala podnikat v Praze na Vltavě, patří osobní loď Gladius, která byla vyrobena v Brně pod jménem Družba s kapacitou 250 osob, dnes je tato kapacita snížena na 77 cestujících. Tato motorová loď byla původně postavena Dopravním podnikem města Brna pro Slapskou přehradu. Na Slapech plula mezi léty 1959 až 1962. Následně byla přepravena na Orlík, kde zajišťovala pravidelnou linkovou dopravu. Na Orlíku loď v roce 1971 vyhořela, po opravě fungovala na přehradě až do roku 1987. V roce 1991 byla zakoupena kapitánem Jiřím Havránkem, který ji přepravil do Prahy, a v Holešovickém přístavu byla opravena a do provozu se nasadila v roce 1993. Dalším plavidlem společnosti je osobní motorová loď Orca, která původně sloužila v Německu v Berlíně. V roce 1989 byla z provozu vyřazena.

Plavební podnikatel Havránek ji zakoupil v roce 1994 a po příjezdu do Prahy byla postupně rekonstruována, vybavena klimatizací a současná kapacita lodi je 130 cestujících. Nejstarším plavidlem v Praze je loď Taurus, který byl postaven jako vrtulový parník v Německu v roce 1911, patří tedy mezi nejstarší lodě provozované v Praze a do České republiky jako většina přivezených lodí po roce 2006, byl dopraven také jako vyřazená loď z provozu. Následně na plavidle byla provedena celková rekonstrukce, při které z původního tělesa nezbylo mnoho. V současné době je nasazován pro plavby na objednávku pro turistické skupiny s kapacitou 130 osob. V portfoliu plavidel se dále nachází plavidlo Elbis s kapacitou 27 osob, které realizuje kratší, zejména hodinové plavby z přístaviště Kampa. Mezi další lodě této společnosti patří menší motorová loď Tomáš Baťa o kapacitě 30 osob, který původně plul na Baťově kanále. Společnost dále ve svých propagačních materiálech uvádí v nabídce malé celodřevěné plavidlo Runy, avšak to je momentálně umístěno v Holešovickém přístavu v poměrně zoufalém technickém stavu.