Orlická přehrada
Význam Orlíku z energetického hlediska
Tato přehrada objemem zadržené vody, patří na první místo v ČR. Představuje tak nejen energetický potenciál, ale díky své kapacitě zásobního prostoru, velmi významně ovlivňuje ochranu měst a obcí před ničivými povodněmi.
Tato nádrž je hojně využívána k rekreaci a turistice, ale především k vodním sportům, jachtingu a rybaření. Při výstavbě tohoto vodního díla bylo projektováno i lodní zdvihadlo, jehož stavba měla umožnit překonání přehradní hráze Orlické přehrady pro plavidla o výtlaku do 300 t. Nicméně, pro jeho nákladovost, bylo od tohoto projektu upuštěno a přepravní funkci lodí, převzalo menší zařízení pro malá plavidla.
Lodní doprava na této přehradě propojuje zajímavá místa, která jsou turisticky atraktivní. Pravidelné lodní linky plují mezi dvěma skvosty, kterými jsou hrad Zvíkov a zámek Orlík.
Quarter s.r.o.
Významným provozovatelem lodní dopravy v této oblasti je společnost Quarter s.r.o., která zahájila svůj provoz na Slapské přehradě, nicméně postupně své aktivity rozšířila provoz i na Orlickou přehradu. V současné době jsou v provozu plavidla: Orlík, Zvíkov, Vltava, Otava, Rožmberk, Krumlov a Hrbáč.
PM Automotive s.r.o.
Dalším provozovatelem na přehradě Orlík je konkurenční PM Automotive s.r.o., která se částečně přesunula s lodním parkem do Týna nad Vltavou. Své přístaviště však provozuje přímo pod hradem Zvíkov. Tato společnost provozuje plavidla Lipno a Carina. Na plavební sezónu 2015 připravuje rozšíření o další motorové osobní plavidlo nesoucí jméno Jakob.