Botely v Praze

Z pohledu "Pravidel plavebního provozu", je pod termínem botel chápáno plovoucí zařízení, poskytující ubytovací a restaurační služby. Z důvodu nedostatečné hotelové kapacity, se na Vltavě začaly objevovat první botely koncem šedesátých a v průběhu sedmdesátých let minulého století. K tomuto vývoji přispěl navíc i faktor volné kapacity libeňské loděnice, která byla schopna tato plavidla vyrobit relativně rychle.

Albatros

Nejstarším botelem je Albatros, postavený v roce 1969, který je umístěn na nábřeží Ludvíka Svobody. Jeho kapacita je 83 dvoulůžkových kajut a tři apartmány, celkově 166 plus 6 lůžek (172).

rozměry botelu jsou 100 m délky a 10 m na šířku. 

Další botely se objevovaly postupně, neboť z důvodu nízké podjezdní výšky mostů, byla horní patra těchto plavidel dobudována až na místě jejich umístění.

Admirál

Mezi větší vltavské botely patří Admirál, který je umístěn na Smíchově na Hořejším nábřeží. Celková ubytovací kapacita botelu je 82 dvoulůžkových pokojů a 5 čtyřlůžkových apartmánů, tedy 184 lůžek, umístěných ve dvou podlažích.

Racek

Rovněž i botel Racek, patří mezi ty větší, který má kotviště v Podolí, Podolské nábřeží Praha 4. Celková ubytovací kapacita botelu je 81 dvoulůžkových pokojů, 1 jednolůžkový pokoj a 4 čtyřlůžkové apartmány, tedy 179 lůžek, umístěných ve dvou podlažích.

Vodník

Botel Vodník je pražská hotelová loď poskytující své služby od roku 1991. Je umístěn v Praze 5, Strakonická ulice, s výhledem na Císařskou louku a Vyšehrad. Ubytovací nabídka představuje 29 pokojů o celkové kapacitě 92 lůžek.

Za projektem botelu Vodník stála společnost Ekotrans Moravia, napojená na JZD Slušovice. Původně bylo toto plovoucí zařízení vyrobeno společností České loděnice, jako ubytovna pro jejich zaměstnance z Vietnamu. Ti pracovali v tehdejší ČSSR pro České loděnice na montáži plovoucích bagrů pro Sovětský svaz, které tato společnost v rámci RVHP dodávala. Po ukončení tohoto výrobního programu, kdy ubytovací loď již nesloužila původnímu záměru, přestal být o plavidlo zájem. Aby bylo možné přeměnit jej na klasický botel, bylo nutné v rámci vodoprávního řízení k umístění na vodě, přimontovat k plavidlu příď, aby bylo plavidlo schváleno i pro plavbu. Teprve poté bylo možné botel umístit na vybrané místo. Tímto trikem se docílilo povolení na umístění tohoto plavidla do Smíchovského přístavu v Praze. Z výše uvedených důvodů se proto toto plavidlo nazvalo transbotel.

Celková ubytovací kapacita všech popsaných botelů je 457 lůžek v poměrně dostupných cenových relacích. Tím jsou vlastně vytvořeny vhodné podmínky pro zvýšení atraktivity cestovního ruchu v Praze, kdy je možné prodloužit pobyt návštěvníků o další dny.

Později byly na řeku umístěny další, však ubytovací plovoucí zařízení. 

Matylda a Klotylda

na Rašínově nábřeží poblíž galerie Mánes jsou umístěna 2 plavidla, která se odlišují od ostatních plovoucích zařízení. Prvním projektem z tohoto konceptu byla plovoucí restaurace Matylda, která v podpalubí nabízí kvalitně vybavené kajuty.
Po zvyšující se poptávce se pod restauraci Matylda umístila nově postavená Klotylda, která slouží výhradně jako botel. 

Green Yacht 

původně ubytovací zařízení Československé plavby labsko-oderské v Hamburku bylo podrobeno kompletní rekonstrukci se záměrem vybudovat botel s kvalitní restaurací u golfového hřiště na Libeňském ostrově. Botel změnil několikrát provozovatele a v současné době funguje pod jménem Green Yacht.